تجارت الکترونیک در قزاقستان: فرصتی نو برای کسب‌وکارهای ایرانی

تجارت الکترونیک در قزاقستان: فرصتی نو برای کسب‌وکارهای ایرانی

طبق آمار اداره ملی آمار، در سال 2023، شهروندان قزاقستانی 486 میلیارد تنگه را از طریق بازارهای آنلاین برای تلفن‌ها و گجت‌ها خرج کردند.

 

هزینه‌های لوازم خانگی به 205 میلیارد تنگه و 178.4 میلیارد تنگه برای رایانه، لپ‌تاپ و نرم‌افزار هزینه شده است.

 

علاوه بر این، 140 میلیارد تنگه برای محصولات خودرو، 85.7 میلیارد تنگه برای مصالح ساختمانی و تعمیر و 84.9 میلیارد تنگه برای مبلمان هزینه شده است. قزاقستانی ها همچنین به طور مکرر مواد غذایی، اقلام خانگی، لوازم آرایشی، پوشاک، کفش، و تجهیزات ورزشی را از طریق بازارهای آنلاین خریداری می کردند.

 

حجم کل بازار خرده فروشی به 4.1 تریلیون تنگه در سال 2023 رسید که نشان دهنده افزایش 28 درصدی نسبت به 3.1 تریلیون تنگه ثبت شده در سال 2022 است. تجارت الکترونیک 12.7 درصد از کل حجم تجارت را به خود اختصاص داده است که بالاترین درصد مشاهده شده در دوره زیر است.

 

کاسپی در پایان سال 2023 سود خالص خود را از بازار 63 درصد افزایش داد و 248 میلیارد تنگه نسبت به سال 2022 دریافت کرد. این شرکت در سال 2022 مبلغ 152 میلیارد تنگه دریافتی داشته است. سود خالص حاصل از بازار 40 درصد از کل سود را تشکیل می دهد. تنها در سه ماهه اول، کاسپی 71 میلیارد تنگه از عملیات بازار خود سود داشت.

 

در سال 2023، سود ناخالص اوزون با 36 درصد افزایش به 215 میلیارد تنگه رسید. گردش مالی کلی اوزون، از جمله خدمات، 111 درصد نسبت به سال قبل افزایش یافت و به بیش از 8.5 تریلیون تنگه رسید. قابل ذکر است که اوزون قزاقستان رشد قوی تری را تجربه کرده و گردش مالی آن در مقایسه با نتایج سال قبل پنج برابر شد.

 

Wildberries در تمام بازارهای خود به سود خالص 18.9 میلیارد روبل (91.8 میلیارد تنگه) دست یافت که نسبت به سال قبل 87 درصد افزایش را نشان می دهد.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.