چگونه ژئوپلیتیک مسیرهای نفت در سراسر اوراسیا را تغییر می دهد

چگونه ژئوپلیتیک مسیرهای نفت در سراسر اوراسیا را تغییر می دهد

آستانه – در سال‌های اخیر، تغییرات ژئوپلیتیکی مسیرهای تجاری را دوباره ترسیم کرده و تأثیر قابل توجهی بر بازارهای جهانی انرژی گذاشته است. یکی از پیشرفت‌های قابل توجه، افزایش اهمیت ارسال نفت روسیه به اروپا و دور زدن اوکراین است. با تغییر بازارهای جهانی انرژی، قزاقستان، آذربایجان و ترکیه در حال تبدیل شدن به بازیگران مهم در این بخش هستند.

 

روسیه با تکیه بر چندین کریدور لجستیکی مهم، از جمله خط لوله دروژبا، تأمین‌کننده نفت حیاتی برای بازارهای اروپایی است. نفت روسیه از طریق خط لوله دروژبا که از اوکراین عبور می‌کند، به اروپا منتقل می‌شود و میادین نفتی را به اروپای مرکزی و شرقی متصل می‌کند. این خط لوله به دو شاخه تقسیم می‌شود: مسیر شمالی از طریق بلاروس، لهستان، آلمان، لتونی و لیتوانی و مسیر جنوبی از طریق اوکراین، جمهوری چک، اسلواکی و مجارستان.

 

سیستم خط لوله بالتیک (BPS) مسیر مهم دیگری است که نفت را از منطقه تیمان-پچورا، سیبری غربی و مناطق ولگا-اورال روسیه به بندر پریمورسک در دریای بالتیک منتقل می‌کند. از آنجا، نفت به روتردام، یک مرکز بزرگ نفتی اروپا ارسال می‌شود.

 

کنسرسیوم خط لوله خزر (CPC) میادین نفتی تنگیز و کاراچاگانک قزاقستان را به سواحل دریای سیاه روسیه در نزدیکی نووروسیسک متصل می‌کند. این مسیر نفت قزاقستان را قادر می‌سازد تا با نفتکش از طریق تنگه بسفر و داردانل حمل شود.

 

مسیر شمالی نفت را از طریق دریای بالتیک به بنادر اروپایی مانند پریمورسک و اوست-لوگا می‌رساند. کریدور جنوبی در دریای سیاه با پایانه‌های نووروسیسک، کولوی، سوپسا، اودسا، کنستانسا، سولینا و بورسا کار می‌کند و دسترسی به تنگه بسفر را فراهم می‌کند.

 

گزینه جدیدتر، کریدور میانه، شامل حمل نفت از طریق دریای خزر به باکو، سپس استفاده از حمل‌ونقل ریلی یا خط لوله از طریق آذربایجان و حمل‌ونقل از طریق گرجستان، ترکیه یا مدیترانه است.

 

حمل‌ونقل خط لوله همچنان مقرون به‌صرفه‌ترین روش است و به‌طور متوسط ۲ تا ۴ دلار در هر بشکه بسته به مسافت و زیرساخت است. در مقابل، حمل‌ونقل دریایی از طریق دریای بالتیک یا دریای سیاه به دلیل نرخ حمل‌ونقل و هزینه‌های بیمه، ۵ تا ۱۰ دلار در هر بشکه هزینه دارد. حمل‌ونقل ریلی، از جمله کریدور میانه، به‌طور قابل‌توجهی گران‌تر است و از ۱۰ تا ۱۵ دلار در هر بشکه متغیر است.

 

تغییرات بالقوه در لجستیک

اگر روسیه دسترسی به مسیرهای اوکراین را از دست بدهد، لجستیک جهانی نفت ممکن است دستخوش تغییرات اساسی شود. خط لوله باکو-تفلیس-جیهان (BTC) ممکن است برخی از حجم‌های تغییر مسیر را جذب کند، اگرچه محدودیت‌های ظرفیت و چالش‌های قیمت‌گذاری ممکن است ایجاد شود. همچنین افزایش تردد تانکرها از طریق تنگه بسفر و داردانل می‌تواند منجر به ازدحام و خطرات زیست‌محیطی شود و نیاز به مقررات سختگیرانه‌تری را ایجاب کند.

 

در این زمینه، کریدور میانه، که شامل مسیر ترانس خزر است، نویدبخش افزایش دوام از طریق سرمایه‌گذاری است، اما ارتقای زیرساخت‌های قابل‌توجهی برای پاسخگویی به تقاضاهای حمل‌ونقل در مقیاس بزرگ ضروری است. مسیرهای شمالی نیز به عنوان جایگزین در حال بررسی هستند. گسترش بنادر دریای بالتیک و استفاده از ناوگان نفتکش کلاس یخی می‌تواند به افزایش حجم کمک کند.

 

تلاش‌های متنوع‌سازی اروپا ممکن است اتکا به تأمین‌کنندگان خاورمیانه، ایالات متحده و آفریقا را تغییر دهد و امنیت عرضه را تضمین کند. روسیه در حال حاضر حدود ۴.۵ میلیون بشکه در روز نفت به اروپا صادر می‌کند. تحلیلگران تخمین می‌زنند که در صورت دور زدن مسیرهای اوکراین، مسیرهای شمالی و بالتیک می‌توانند روزانه ۱ تا ۲ میلیون بشکه نفت حمل کنند، در حالی که مسیرهای دریای سیاه و بسفر به دلیل محدودیت‌های نفتکش و بندر به یک میلیون بشکه در روز محدود می‌شوند. کریدور میانه ممکن است با سرمایه‌گذاری‌های زیربنایی، روزانه ۵۰۰ هزار تا ۷۰۰ هزار بشکه را در خود جای دهد.

 

مزایا و خطرات برای اقتصاد قزاقستان

در پی تعلیق یک ماهه خط لوله CPC در جولای 2022، که میادین نفتی تنگیز و کاراچاگانک قزاقستان را به سواحل دریای سیاه روسیه متصل می‌کند، رئیس‌جمهور قاسم ژومارت توکایف بر لزوم تنوع مسیرهای عرضه نفت تاکید کرد. صادرات نفت قزاقستان از طریق خط لوله BTC از آوریل 2023 آغاز شد، پس از توافق بین شرکت ملی نفت قزاقستان (KazMunayGas) و SOCAR آذربایجان برای انتقال سالانه 1.5 میلیون تن نفت.

 

الماسدام ساتکالیف، وزیر انرژی قزاقستان، اخیراً اعلام کرد که برنامه‌هایی برای افزایش محموله‌ها از طریق خط لوله BTC از 1.5 میلیون تن به 20 میلیون تن در سال وجود دارد. قزاقستان در حال حاضر نفت خود را از طریق دریای خزر به باکو منتقل می‌کند و مذاکراتی برای استفاده از مسیر باکو-سوپسا، که ظرفیت سه میلیون تن در سال دارد، در جریان است.

 

ابزل ناریمبتوف، تحلیلگر نفت و گاز، خط لوله BTC را به عنوان یک جایگزین مهم برای مسیرهای روسیه توصیف کرد. خط لوله BTC با ظرفیت 60 میلیون تن در سال، اکنون کمتر از نیمی از ظرفیت خود را مورد استفاده قرار می‌دهد. وی اشاره کرد که حدود 98 درصد از صادرات نفت قزاقستان از طریق روسیه ترانزیت می‌شود و هرگونه اختلال در این مسیرها می‌تواند خطرات اقتصادی قابل توجهی به همراه داشته باشد. درآمدهای نفت و گاز نیمی از بودجه ملی قزاقستان را تشکیل می‌دهد و 60 درصد درآمدهای صادراتی از فروش نفت است.

 

مزایا:

  • کاهش وابستگی به روسیه: افزایش استفاده از BTC به قزاقستان کمک می‌کند تا وابستگی به مسیرهای ترانزیتی روسیه را کاهش دهد و از اختلالات احتمالی در این مسیرها محافظت کند.

 

  • تقویت درآمدهای نفتی: گسترش مسیر BTC می‌تواند به افزایش درآمدهای نفتی و تقویت امنیت اقتصادی کشور کمک کند.

 

خطرات:

  • هزینه‌های بالاتر: انتقال نفت از طریق BTC هزینه بیشتری نسبت به CPC دارد (120 دلار به ازای هر تن در مقابل 38 دلار)، که ممکن است فشار اقتصادی ایجاد کند، مگر اینکه قیمت نفت افزایش یابد.

 

  • نیاز به نوسازی زیرساخت‌ها: برای افزایش حجم انتقال نفت به 20 میلیون تن در سال، قزاقستان به نوسازی زیرساخت‌های قابل توجهی نیاز دارد.

 

قزاقستان در سال 2024 قصد دارد 68.8 میلیون تن نفت صادر کند که عمده آن از طریق CPC، خط لوله آتیرا-سامارا، دریای خزر و چین خواهد بود.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.